ΜΙΣΘΟΙ ΚΑΙ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ ΣΤΟΝ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟ ΤΟΥ 2007

Μισθοί και συντάξεις – προϋπολογισμός 2007

 

της Μ.Γασπαρινάτου

 

 

 

Ο προϋπολογισμός του 2007 είναι ακόμα ένας προϋπολογισμός που μειώνει τις κοινωνικές δαπάνες. Οι αυξήσεις στους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων θα είναι και φέτος γύρω στο 3,4 % και στις συντάξεις γύρω στο 4 % σε αντιστοιχία με αυτό που συμβαίνει στον ιδιωτικό τομέα. Ο βασικός μισθός στο δημόσιο τομέα είναι κατά μ.ο. 1027 € (κατώτερος βασικός 611, ανώτερος βασικός 1.443 ανάλογα με την εκπαίδευση και τα έτη εργασίας) άρα κατ΄ αρχήν δε μιλάμε για υψηλόμισθους υπαλλήλους.

 

Ο πληθωρισμός, κατά την κυβέρνηση εκτιμάται ότι θα πέσει στο 3 % και οι αυξήσεις θα είναι αντίστοιχες. Αντίθετα, τα βασικά είδη κατανάλωσης για ένα νοικοκυριό έχουν αυξηθεί κατά 15% κατά μ.ο. μέσα στο 2006, δηλαδή η ζωή μας έγινε κατά 15% ακριβότερη, οπότε μιλάμε για πραγματική μείωση μισθών

 

Η κυβέρνηση παίρνει αλλά δε δίνει. Τα έσοδα  του προϋπολογισμού από άμεσους φόρους το 2007 αυξάνονται κατά 4,8 % σε σχέση με το 2006, ενώ τα έσοδα από έμμεσους φόρους αυξάνονται κατά 8,8 % και συνολικά φτάνουν τα 48.030 εκ. €.

 

Και μετά από αυτόν τον προϋπολογισμό το αδιέξοδο συνεχίζεται για τα  νοικοκυριά. Τα χαμηλά εισοδήματα και η ακρίβεια αυξάνουν τις κερδοσκοπικές ορέξεις και τα κέρδη των τραπεζών. Το χρέος από καταναλωτικό δανεισμό φτάνει σήμερα τα 23,61 δις €, δηλαδή το 11 % του νέου ΑΕΠ και τα επιτόκια ακρίβυναν κατά 1,25 μονάδες μέσα σε ένα χρόνο. Οι τράπεζες δίνουν δάνεια θέρμανσης αντί η κυβέρνηση να δίνει επίδομα

 

Οι αυξήσεις σε ΕΚΑΣ (35 €) και στις συντάξεις του ΟΓΑ (50 €) δεν αλλάζουν το τοπίο και οι συντάξεις εξακολουθούν να βρίσκονται σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα. Υπολείπονται οι αυξήσεις αρκετά ακόμα από την προεκλογική εξαγγελία της κυβέρνησης για αύξηση του ΕΚΑΣ στα 230 € (σήμερα 150 €) και του ΟΓΑ σε 330 € (σήμερα 215 €)

 

Η κυβέρνηση έχει εντάξει στις δαπάνες του προϋπολογισμού τις δαπάνες για αύξηση του επιδόματος ανεργίας στο μισό μισθό του ανειδίκευτου εργάτη. Αυτό σημαίνει ότι το επίδομα ανεργίας από 329 € που είναι σήμερα θα ανέβει στα 349,5 €, συνεχίζοντας να είναι ένα επίδομα φτώχειας και όχι για όλους τους ανέργους.

 

Το κονδύλι για μισθούς και συντάξεις που προβλέπεται στον προϋπολογισμό είναι 20.799 εκ. €.

 

Συγκριτικά με το 2006:

 

Το 2006 το αντίστοιχο κονδύλι ήταν 19.555 εκ. €. Δηλαδή οι προβλέψεις του προϋπολογισμού για μισθούς και συντάξεις το 2007 αυξάνονται κατά 6,4 %.

 

Το ΑΕΠ όμως αυξήθηκε κατά 7,1%, έτσι το κονδύλι αυτό υπολείπεται του ΑΕΠ κατά 0,7% ποσοστό που αντιστοιχεί σε 257 εκ. € που θα έπρεπε να διατεθούν επιπλέον από τον προϋπολογισμό.

 

Αυξάνεται κατά 70% σε σχέση με φέτος το κονδύλι για τις πληρωμές υπαλλήλων ορισμένου χρόνου στα υπουργεία και 3πλασσιάζεται το κονδύλι για αποζημιώσεις λόγω λήξης σύμβασης υπαλλήλου.

 

Στο 1/3 μειώνονται φέτος τα κονδύλια για προσλήψεις (10 εκ. € αντί για 30 εκ. € το 2006) Το αντίστοιχο κονδύλι του 2006 δεν απορροφήθηκε στο σύνολο.

 

Συγκριτικά με το ΑΕΠ:

 

Στο 9,96% του ΑΕΠ αντιστοιχεί το κονδύλι των αποδοχών. Φέτος ήταν 10%, το 2005 10,13% και το 2004 10,39%. Από το 2004 ως σήμερα το ποσοστό πέφτει κατά 0,43 μονάδες. Η τάση είναι όλο και μικρότερο ποσοστό να διατίθεται για τους εργαζόμενους. Μεγάλο μέρος από την αύξηση διατίθεται για τα ειδικά επιδόματα αστυνομικών, στρατιωτικών και λιμενικών, την αύξηση των συντάξεων από αναγνώριση προαγωγών σε συνταξιούχους στρατιωτικούς και αστυνομικούς, την πρόσληψη επαγγελματιών οπλιτών. Τα υπόλοιπα αφορούν την εισοδηματική πολιτική και τις μονιμοποιήσεις. 

 

Στην εισήγηση του προϋπολογισμού τα παραπάνω αναφέρονται με τον εξής τρόπο, με τον οποίο παρουσιάζονται και στα ΜΜΕ.: « οι δαπάνες για μισθούς και συντάξεις αυξάνονται κατά 6,4% σε σχέση με το 2006. Οι δαπάνες αυτές αποτελούν το 48% των πρωτογενών δαπανών».

 

Έμμεσος μισθός – παροχές :

 

Δεν είναι μόνο οι αυξήσεις στον άμεσο μισθό που κινούνται σε χαμηλά επίπεδα. Και στο επίπεδο της ασφάλισης και της περίθαλψης η λογική των περικοπών κυριαρχεί. Οι δαπάνες για την περίθαλψη των δημοσίων υπαλλήλων αυξάνονται μόλις κατά 1,1 % σε σχέση με το 2006 από 1.041 εκ. ε σε 1.052 εκ. €. Οι εισφορές της κυβέρνησης στα ασφαλιστικά ταμεία εμφανίζονται υψηλότερες κατά 12,9%, πράγμα που οφείλεται στη μεγάλη αύξηση των προβλέψεων για την πληρωμή του ΕΚΑΣ, την επιστροφή του ΛΑΦΚΑ, και την αύξηση των συντάξεων του ΟΓΑ. Η χρηματοδότηση των ασφαλιστικών ταμείων είναι 9.437 εκ. € δηλαδή 4,5 % του ΑΕΠ έναντι 4,3% το 2006. Κατά τ’ άλλα, η επιχορήγηση του ΙΚΑ αυξάνεται κατά 100 εκ. € (από 1.700 στα 1.800 εκ) και το σύνολο αντιστοιχεί σε ποσοστό 0,8% του ΑΕΠ  ενώ ο ν. Ρέππα ορίζει την ετήσια χρηματοδότηση με το 1% του ΑΕΠ στο οποίο θα αντιστοιχούσαν 2.087 εκ. €. Να προσθέσουμε, πέρα από το γεγονός της υποχρηματοδότησης από τον προϋπολογισμό, ότι το Δημόσιο σαν εργοδότης χρωστάει στο ΙΚΑ  2 δις € και ρυθμίζει ευνοϊκά με νόμο τα χρέη του καθώς και τα χρέη όλων των μεγαλοοφειλετών. Η χρηματοδότηση του κράτους προς λοιπά ταμεία λόγω τριμερούς χρηματοδότησης προβλέπεται μειωμένη κατά 23,7%.

 

Συμπερασματικά

 

Πρόκειται για έναν προϋπολογισμό με τον οποίο η κυβέρνηση επιλέγει να τα πάρει από τους πολλούς και να μη δώσει απολύτως τίποτα επιπλέον σαν αυξήσεις και παροχές. Αντίθετα διαφαίνεται το σπρώξιμο των λαϊκών στρωμάτων όλο και περισσότερο προς την ανέχεια και η σταθερή απεμπόληση οποιουδήποτε ίχνους κοινωνικής πολιτικής.