ΔΙΚΤΥΟ ΚΡΙΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΔΡΑΣΗΣ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ, τεύχος 8, Ιανουάριος-Φεβρουάριος 2010

Δικτυωθείτε στο Δίκτυο

Η mail list του Δικτύου Παιδείας λειτουργεί και σαν μέσο ενημέρωσης αλλά και σαν μέσο διαλόγου μεταξύ εκπαιδευτικών διαφορετικών βαθμίδων, ηλικιών, πολιτικών προτιμήσεων. Παρακάτω παραθέτουμε ένα μικρό διάλογο που αφορά έμμεσα ένα ζήτημα σημαντικό για την παιδεία στη χώρα μας. Το ζήτημα της γλώσσας.

Σνφμύωα με μαι έυρενα στο Πμανιπσητετο του Κμτρπιαιζ, δεν πζαιει ρλόο με τι σρειά είναι τοθοπεμέτενα τα γτάμαμρα μσέα σε μία λξλέη, αεκρί το πώτρο κια το ταελείτυο γάμρμα να ενίαι στη στωσή θσέη. Τα υλοπιόπα μροπούν να ενίαι σε τχίυεας θιέεσς και να μροπετίε να τις δαβαιάεστε χρωίς πλβημόρα. Ατυό γνίταει γαιτί ο απρώνθονις εκέγλφοας δεν δαεβζιάι γάμρμα γάμρμα κθάε λξηέ αλλά την λξηέ σαν σνύλοο. Ατίπτσυεο, ε;

Γ.Σ.

Μια ένσταση

Είναι λάθος η βιολογικοποίηση των κοινωνικών φαινομένων. Δεν υπάρχει γενικά ο ανθρώπινος εγκέφαλος. Αν δοθεί το κείμενο σε παιδιά του Δημοτικού, δεν θα βγάλουν άκρη. Ο ήδη εκπαιδευμένος άνθρωπος στη γραφή και την ανάγνωση εκδηλώνει την παραπάνω ικανότητα.

Γενικά ο άνθρωπος σκέφτεται με σημασίες (λέξη χωρίς σημασία είναι σκέτος ήχος). Στη σημασία αποκρυσταλλώνεται η δραστηριότητά του αλλά και ανακλάται η δραστηριότητα που αναπτύσσει. Π.χ., ένας ναυαγός σώζεται με τη βοήθεια μιας πόρτας του πλοίου που επέπλεε. Όταν διηγείται την ιστορία του, χρησιμοποιεί τη λέξη “πόρτα”, όμως σε κανένα δεν δημιουργείται σύγχυση? γι’ αυτόν η πόρτα είχε τη σημασία της “σανίδας σωτηρίας”, και όλοι το καταλαβαίνουν αυτό χωρίς σύγχυση με την αντικειμενική σημασία “πόρτα”.

Ένα παιδί του Δημοτικού μαθαίνει τη λέξη γράμμα-γράμμα, αλλά αργότερα, όταν κατέχει το γραπτό λόγο, το γράψιμο είναι αυτόματη ενέργεια και τα γράμματα ενοποιούνται κατά το γράψιμο. Το ίδιο συμβαίνει και σε άλλα, όπως π.χ. στην οδήγηση.

Στην αρχή, επικεντρώνω την προσοχή μου στο συμπλέκτη, μετά, όταν ξέρω να οδηγώ, η αλλαγή ταχυτήτων γίνεται αυτόματα. (ενοποιούνται οι ενέργειες).

Όταν σε ένα φίλο, που γιορτάζει, στέλνω Χ—– π—–, καταλαβαίνει “Χρόνια πολλά”.

Όταν, π.χ., η Χρύσα Πέτρου στέλνει μήνυμα και υπογράφει Χ—– Π—–, ο παραλήπτης καταλαβαίνει ότι είναι το όνομά της. Και αυτό όχι γιατί ο εκπαιδευμένος άνθρωπος αντιλαμβάνεται τη λέξη σαν μια εικόνα και την αναγνωρίζει σαν εκγυμνασμένος πίθηκος από το πρώτο και τελευταίο γράμμα, αλλά γιατί σκέφτεται και δρα με σημασίες.

Θ.Α.

Προηγούμενο 9 of 11 Επόμενο

Κοινοποίηση

Πρόσφατα άρθρα

Το Πολυτεχνείο (δεν) ζει (έτσι)

Συνδέεται (και πώς) η μνήμη της εξέγερσης του 1973 με τα σημερινά πολιτικά, κοινωνικά και… Διαβάστε περισσότερα

16 Νοεμβρίου 2019

«Θα επιστρέψουμε, και θα είμαστε εκατομμύρια»

Αυτή ήταν η τελευταία φράση που είπε πριν δυόμιση αιώνες ο ιστορικός ιθαγενής ηγέτης Τουπάκ… Διαβάστε περισσότερα

16 Νοεμβρίου 2019

Για την εισβολή της Τουρκίας στη Συρία

Η στρατιωτική εισβολή της Τουρκίας στη Συρία, υπό το πρόσχημα δημιουργίας ζώνης ασφαλείας για τα… Διαβάστε περισσότερα

16 Οκτωβρίου 2019

Αποχαιρετώντας τον άνθρωπο και σύντροφο Στέργιο Θεοδωρίδη

Πέθανε στις 14/8/2019 ο Στέργιος Θεοδωρίδης, μετά από μια δίχρονη μάχη με τον καρκίνο. Σε… Διαβάστε περισσότερα

15 Αυγούστου 2019

Η «τοποθέτηση ψήφου» μας

Οδεύουμε σε αλλαγή του πολιτικού σκηνικού. Η διακυβέρνηση της αριστεράς φτάνει προς το τέλος της… Διαβάστε περισσότερα

2 Ιουλίου 2019

Ο τελευταίος αποχαιρετισμός στη Ρόζα Οικονόμου

Την Δευτέρα 27 Μαΐου, στο Τρίτο Νεκροταφείο στην Νίκαια, συγγενείς, σύντροφοι και φίλοι αποχαιρέτησαν τη… Διαβάστε περισσότερα

3 Ιουνίου 2019