ΔΙΚΤΥΟ ΚΡΙΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΔΡΑΣΗΣ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ, τεύχος 7, Νοέμβριος-Δεκέμβριος 2009

Image

Αυστρία: Μαζικές φοιτητικές καταλήψεις ενάντια στο νεοφιλελευθερισμό

Μια φοιτητική συγκέντρωση στη Βιέννη στάθηκε η αφετηρία ενός κύματος καταλήψεων, που μέσα σε λίγες μέρες αγκάλιασε όλη τη χώρα. Στις 22 Οκτώβρη, οι φοιτητές της Ακαδημίας Καλών Τεχνών της Βιέννης προχώρησαν σε κατάληψη, ακολούθησε το Πανεπιστήμιο της Βιέννης και σύντομα οι καταλήψεις εξαπλώθηκαν και σε άλλες πόλεις. Οι αιτίες υπήρχαν και δεν ήταν παρά οι νεοφιλεύθερες επιταγές της ΕΕ, όπως η εφαρμογή ιδιωτικών κριτηρίων στη διοίκηση, την έρευνα και την εκπαιδευτική διαδικασία, η χρόνια υποχρηματοδότηση, η έλλειψη κτιριακών υποδομών, η επανεισαγωγή των διδάκτρων και η διάσπαση των πτυχίων σε 3 κύκλους (Μπολόνια) με εξοντωτικές εξετάσεις. Από την αρχή, το κίνημα των φοιτητικών καταλήψεων οργανώθηκε (συντονιστικά, ομάδες νομικής κάλυψης, πρώτων βοηθειών κ.λπ.), ανοίχτηκε στην κοινωνία διοργανώνοντας εκδηλώσεις, καλώντας ερευνητές, εκπροσώπους κομμάτων και πρυτάνεις και συμμετέχοντας σε εργατικές κινητοποιήσεις, όπως αυτή των μεταλλεργατών, που πραγματοποιούνται αυτό το διάστημα. Θέση υποστήριξης στον αγώνα των φοιτητών έχουν πάρει 350 ερευνητές και εκπαιδευτικοί, η αυστριακή Ομοσπονδία Οργανώσεων της Νεολαίας καθώς και η ηγεσία του Κογκρέσου Αυστριακών Συνδικάτων, γεγονός που δείχνει ότι υπάρχει θετική απήχηση στην κοινωνία.

Η πρώτη απάντηση της υπουργού Παιδείας ήταν η δέσμευση να αυξήσει τις κρατικές δαπάνες για την παιδεία κατά 34 εκάτ. ευρώ. Αυτό, βέβαια, δεν λύνει τα προβλήματα, καθώς ήδη ο προϋπολογισμός βρίσκεται καθηλωμένος (στο 1,2%) παρά τις κυβερνητικές εξαγγελίες, ενώ δεν προβλέπεται αύξηση για το 2010, ενώ απαντά μόνο σε κάποιο μέρος των αιτημάτων, μεταξύ των οποίων αναφέρονται και τα εξής:

  • Αντιτασσόμαστε στην οργάνωση του πανεπιστημίου με ιδιωτικά κριτήρια, καθώς και στην ιδιωτικοποίηση της διδασκαλίας, της έρευνας και της παραγωγής γνώσης γενικότερα. Απαιτούμε την πλήρη δημόσια χρηματοδότηση και τον επανεκδημοκρατισμό όλων των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων καθώς επίσης και την πλήρη κατάργηση των διδάκτρων.
  • Αντιτασσόμαστε στην ψευδοαυτονομία των πανεπιστημίων. Απαιτούμε την ελευθερία καθορισμού της διδασκαλίας και της έρευνας καθώς επίσης και του προσδιορισμού της έννοιας της επιστήμης και της τέχνης στα πλαίσια των πανεπιστημίων μας.
  • Αντιτασσόμαστε στην ποιοτική αξιολόγηση της επιστήμης και της τέχνης, όταν αυτή υπόκειται σε οικονομικά κριτήρια. Είμαστε ενάντια στην καταναγκαστική επιβολή στρατηγικών μάρκετινγκ στα πανεπιστήμια και ενάντια στη σύμφυση της εκπαίδευσης με την ανταγωνιστικότητα. Απαιτούμε την κατάργηση των μελετών και συμφωνιών παραγωγικότητας.
  • Αντιτασσόμαστε στον υποβιβασμό των πανεπιστημίων και των σχολείων σε οργανισμούς κατάρτισης που καθοδηγούνται από την αγορά εργασίας. Θέλουμε την εκπαίδευση χώρο σκέψης και όχι μηχανισμό αναπαραγωγής του εργατικού δυναμικού.
  • Απαιτούμε να σταματήσει η κυβέρνηση να διαχωρίζει τη διδασκαλία και την τέχνη, την επιστήμη και την έρευνα και να συγχωνευθούν άμεσα τα αντίστοιχα υπουργεία.
  • Απαιτούμε από τον Πρύτανη να υπερασπίζεται τη θέση της ακαδημίας –και όχι την ιδιωτική του άποψη– όταν διαπραγματεύεται τους όρους παραγωγικότητας με το υπουργείο.
  • Απαιτούμε να διασφαλίσει ο Πρύτανης τη μη κατάργηση όλων των μαθημάτων, σύμφωνα με τις αποφάσεις της ακαδημίας.
  • Απαιτούμε να αποκαλυφθούν αμέσως όλες οικονομικές δραστηριότητες που προβλέπονται από την τρέχουσα συμφωνία για την παραγωγικότητα (2007-2009).

Παρά, λοιπόν, τη “μικρή” νίκη τους, οι κινητοποιησείς συνεχίζονται στοχεύοντας στην καρδιά της νεοφιλεύθερης εκπαιδευτικής πολιτικής της ΕΕ, που αφορά άμεσα –και απειλητικά– όλες τις χώρες του “κοινού ευρωπαϊκού χώρου εκπαίδευσης”.

Χριστόφορος Σφακιανάκης, Ιεράπετρα

Image