Τεύχος 7, Νοέμβριος-Δεκέμβριος 2009
Πορεία σταθερή, νεοφιλελεύθερη!
Η κυβερνητική εναλλαγή στις 5 Οκτωβρίου συνοδεύτηκε και από αλλαγή στην ηγεσία του ΥΠΕΠΘ. Και μαζί της ήρθε ένα έντονο αεράκι επικοινωνιακών κινήσεων με άρωμα αξιοκρατίας. Αξιοκρατία στα κολέγια –αλλά τα αναγνωρίζουμε, όπως ορίζει η νεοφιλελεύθερη συνθήκη της Λισαβόνας–, αξιοκρατία στην Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη, αλλά χωρίς κατάργηση της ωρομίσθιας απασχόλησης. Και δώσε δηλώσεις και δημοσιεύματα για το εθνικό απολυτήριο, για αλλαγές στην τεχνική εκπαίδευση, για την αξιολόγηση, για περιφερειακά τεστ, και όλα διανθισμένα με μπόλικο ίντερνετ, μιας και αυτό όλα τα λύνει με ένα μαγικό ραβδάκι. Και δίπλα στις φανφαρώδικες δηλώσεις, ξανά λιτότητα και μιζέρια για τον εκπαιδευτικό, ξανά λιτότητα για χτίσιμο νέων σχολείων και καμία δέσμευση για λιγότερους μαθητές ανά τάξη, καμία δέσμευση για στήριξη των ταμείων, καμία δέσμευση για τους τομείς της δημόσιας εκπαίδευσης που παραχωρήθηκαν στο κεφάλαιο τα τελευταία χρόνια – τα κτίρια (ΣΔΙΤ), τα βιβλία (ΟΕΔΒ και εκδοτικοί οίκοι), τη συμφωνία ΥΠΕΠΘ με 8 ιδιωτικούς κολοσσούς (Λαμπράκη, Κόκκαλη, Λάτση κ.ο.κ.), τα κολέγια, τη βάση του 10. Τελικά, όσο make up κι αν βάλουν…
Ποια είναι η Άννα της διά βίου μάθησης
Η Άννα Διαμαντοπούλου, νέα υπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, σίγουρα δεν ανήκει στο μετασημιτικό ΠΑΣΟΚ. Υπήρξε βασικό πρόσωπο της κυβέρνησης Σημίτη και δούλεψε σε θέσεις-κλειδιά. Δεν θα χρησιμοποιήσουμε δικά μας λόγια, αλλά θα αντιγράψουμε τα δικά της από την προσωπική της ιστοσελίδα, όπου γράφει μεταξύ άλλων:
[1996] Λίγες μέρες αργότερα, ορκίζομαι υφυπουργός Ανάπτυξης στην Κυβέρνηση του Κώστα Σημίτη, αρμόδια για θέματα βιομηχανίας, με βασικό αντικείμενο τις ιδιωτικοποιήσεις και τη βιομηχανική αναδιάρθρωση. (…)
Κατά την τριετή θητεία μου, εκπροσώπησα συστηματικά την Ελλάδα στα συμβούλια Υπουργών Βιομηχανίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αποκτώντας μια σημαντική εμπειρία.
Τότε, ολοκληρώθηκαν οι μεγάλες ιδιωτικοποιήσεις στον τομέα της Ναυπηγικής Βιομηχανίας και μεγάλου αριθμού προβληματικών επιχειρήσεων. (…)
[1999] Αρχές του 1999, ο Πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης μού έκανε την εξαιρετική τιμή να με προτείνει στον Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ρομάνο Πρόντι ως υποψήφια Επίτροπο της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση.(…) Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή την περίοδο 1999-2004 καλείται να ανταποκριθεί σε μεγάλες προκλήσεις της εποχής, ιδιαίτερα μετά την ατυχή κατάληξη της προηγούμενης Επιτροπής. (…) Η προώθηση των μεταρρυθμίσεων με βάση τη στρατηγική της Λισαβόνας. Η μεταρρύθμιση των ευρωπαϊκών κοινοτικών οργάνων με έμφαση στη διαμόρφωση του νέου πλαισίου της Ενωμένης Ευρώπης (γνωστού ως ευρωσύνταγμα). (…) Η πλειονότητά τους αφορά στα θέματα της απασχόλησης, της κοινωνικής πολιτικής, της φτώχειας, των διακρίσεων κατά των γυναικών, της βίας και, βεβαίως, της οικονομίας και των επιχειρήσεων. (…) Επίσης τιμήθηκα με βραβείο της δανικής προεδρίας της ΕΕ για τη δημιουργία της Λευκής Βίβλου και για το πρόγραμμα της κοινωνικής ευθύνης των επιχειρήσεων.
Δεν ξεθύμανε η οργή των συμμαθητών του Αλέξανδρου…
Ολοκληρώνεται ένας χρόνος από τη δολοφονία του μαθητή Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου. Φέτος θα πήγαινε στη Β’ Λυκείου, αν δεν τύχαινε στο δρόμο του ο δολοφόνος Κορκονέας. Ο ξεσηκωμός που ακολούθησε είχε πρωταγωνιστή τη μαθητική νεολαία. Πρόσωπα και παιδιά που τα είδαμε τσαντισμένα, εκνευρισμένα, οργισμένα, να κάνουν διαπιστώσεις και κρίσεις για την κοινωνία, που ούτε καν φανταζόμαστε. Αλήθεια, τι να σκέφτονται αυτά τα παιδιά σήμερα; Τι άφησε αυτός ο ξεσηκωμός; Μπόρα ήταν και πέρασε; Ικανοποιήθηκαν κάποια αιτήματα, έστω θολά διατυπωμένα; Μπορεί να έχουμε ξανά ανάλογους ξεσηκωμούς;
Ο περσινός Δεκέμβρης συμπύκνωνε στη βάση του το σύνολο των αδιεξόδων του σημερινού συστήματος, που ανακλώνται και μέσα στο σχολείο καθημερινά. Οικονομικά αδιέξοδα, κοινωνικά, εκπαιδευτικά αδιέξοδα, αδιέξοδα σε επίπεδο αξιών. Με λίγα λόγια, κρίση προοπτικής. Είχαμε σε κάτι από τα παραπάνω αλλαγή πλεύσης; Αλλαγή προσανατολισμού; Σε μια χώρα όπου όλα συνεχίζουν να ξεπουλιούνται σε Γερμανούς, Αμερικάνους και Κινέζους, που κάθε μαθητής είναι χρεωμένος με μια φορολογική δήλωση των γονιών του, που η ευλύγιστη απασχόληση παραμένει ενεργή, αλλάζοντας μορφές, που η εκπαίδευση συνεχίζει να έχει στόχο τις εξετάσεις και την κατάταξη-κατηγοριοποίηση-διαχωρισμό “καλών” και “κακών” –με ό,τι σημαίνει αυτός ο ανταγωνισμός–, που οι κυρίαρχες τάξεις δεν έχουν να προσφέρουν καμία ιδέα, καμία αξία που να συγκινεί.
Οι περίφημοι “υψηλοί” θεσμοί, δικαιοσύνη και εκκλησία, έχουν ξεφτιλιστεί (έχει ενδιαφέρον ότι οι βάσεις στις αστυνομικές σχολές έπεσαν πέρσι κατακόρυφα, για πρώτη φορά τα τελευταία πέντε χρόνια). Μοναδικές ψυχοκινητικές δυνάμεις μπορούν να βρουν οι συμμαθητές του Αλέξανδρου στα τηλεοπτικά reality-διαγωνισμούς, μήπως και βρουν τρόπο να αποκτήσουν γρήγορα χρήμα και δόξα. Άλλες αξίες αυτό το σύστημα δεν έχει.
Ένα χρόνο μετά το Δεκέμβρη, πολλά απ’ όσα ανοίχτηκαν δεν έχουν χωνευτεί ακόμα. Και για τους μαθητές και για τους καθηγητές και για την Αριστερά. Η οποία, αν δεν δει με τέτοια ματιά τις αδυναμίες της, δεν θα μπορέσει ποτέ να “συνομιλήσει” με τους συμμαθητές του Αλέξανδρου.
Ημερολόγιο μιας τάξης
Το Ημερολόγιο μιας τάξης του Σάντρο Ονόφρι είναι ένα βιβλίο για την εκπαίδευση και τους εκπαιδευτικούς, για τα παιδιά, τους γονείς, τη σχολική ζωή και τη σχέση της με την κοινωνική πραγματικότητα και τα προβλήματά της. Καθηγητής σε λύκειο υποβαθμισμένης περιοχής, ο Σάντρο Ονόφρι, καταγράφει σκέψεις που του γεννιούνται από την καθημερινή πραγματικότητα της τάξης.
Σκέψεις ίδιες μ’ αυτές που γεννιούνται στον καθένα –εκπαιδευτικό, γονιό, μαθητή– που σχετίζεται με την εκπαίδευση και τη νεολαία. Σκέψεις που αφορούν ένα ιταλικό σχολείο, δέκα χρόνια πριν, που όμως σε αυτές μπορούμε να αναγνωρίσουμε καταστάσεις ίδιες με αυτές στο σημερινό ελληνικό σχολείο. Από την υποβάθμιση και την υποχρηματοδότηση της δημόσιας εκπαίδευσης μέχρι την αγωνία του εκπαιδευτικού να σταθεί στην τάξη, συνεπής στις αρχές και στην ιδεολογία του. Από τα διλήμματα του δασκάλου ανάμεσα στο τυπικό των σχολικών κανονισμών και το ουσιαστικό να “διαχειρίζεσαι” ζωές νέων ανθρώπων μέχρι την αγωνία και την αμηχανία των γονιών μπροστά στην εφηβική ηλικία.
Αν η ταινία Ανάμεσα στους τοίχους μάς ξενάγησε στη σχολική πραγματικότητα της Γαλλίας και σε αυτήν είδαμε τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς του ελληνικού σχολείου, το Ημερολόγιο μιας τάξης, που μας πηγαίνει δέκα χρόνια πίσω, στις ιταλικές αίθουσες, είναι άλλο ένα στιγμιότυπο της ευρωπαϊκής κοινωνικής και εκπαιδευτικής κατάστασης που αρχίζει να γίνεται όλο και πιο ανησυχητικά ομοιόμορφη.
Μπορείτε να το προμηθευτείτε από τις εκδόσεις Α/συνέχεια.
Τηλ. 210-6441745
Γιατί “Δίκτυο Κριτικής και Δράσης στην Παιδεία”
Δίκτυο, γιατί έχουμε ανάγκη από κάτι νέο που να προσπαθεί να ενώσει όλες τις εκδοχές του εκπαιδευτικού κόσμου που βρίσκονται κατακερματισμένες σε όλη την Ελλάδα. Από την Πρωτοβάθμια μέχρι και τη Δευτεροβάθμια, από τον αδιόριστο στον ευέλικτο εργαζόμενο του φροντιστηρίου, από το “φροντιστηριάρχη” της συνοικιακής ή της αγροτικής περιοχής μέχρι τον ωρομίσθιο σε κάποιο τμήμα της εκπαίδευσης και από τον αναπληρωτή μέχρι το μόνιμο. Γιατί αυτό που λείπει από το χώρο της παιδείας δεν είναι μία ακόμα παράταξη, αλλά ένας χώρος διαλόγου, προβληματισμού, ενημέρωσης, πρωτοβουλιών και δράσης. Γιατί έχουμε ανάγκη νέες μορφές που να φέρνουν πιο κοντά στις ιδέες της συλλογικής δράσης και συμμετοχής, ειδικά των νέων εκπαιδευτικών.
Κριτικής στις πολιτικές των δυνάμεων του δικομματισμού που διαμορφώνουν το νεοφιλελεύθερο σχολείο, στο ρόλο που καλείται να έχει σήμερα ο εκπαιδευτικός, στις παγιωμένες αντιλήψεις που καθιστούν αναποτελεσματικό το συνδικαλιστικό κίνημα.
Δράσης στα συγκεκριμένα καθημερινά προβλήματα μέσα στους χώρους της εκπαίδευσης αλλά και στις κεντρικές μάχες της παιδείας απέναντι στην κυβερνητική πολιτική. Με τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων αλλά και με τους γονείς και τους μαθητές, στο σχολείο αλλά και στη γειτονιά.
Επικοινωνία:
Στείλε μας στην ανοιχτή λίστα e-mail diktyopaideias@yahoogroups.com
-
νέα και ενημερώσεις από το χώρο δουλειάς σου
-
την άποψή σου πάνω στα ζητήματα που απασχολούν το χώρο της εκπαίδευσης
-
την κριτική σου για το έντυπο του Δικτύου
Τηλέφωνα:
Αθήνα και κεντρική Ελλάδα: 6972878054
Βόρεια Ελλάδα: 6937425768
Δυτική Ελλάδα: 6945002709
Κρήτη: 6945675151