Το εκπαιδευτικό σύστημα νοσεί στη βάση του!
Κάθε συζήτηση που γίνεται τα τελευταία 30 χρόνια για την εκπαίδευση γίνεται για το εξεταστικό. Ποια μεγαλύτερη απόδειξη ότι αυτό το εκπαιδευτικό σύστημα είναι αποτυχημένο και βρίσκεται σε αδιέξοδο; Και το αδιέξοδο είναι ότι αυτό το εκπαιδευτικό σύστημα δεν θέλει να μορφώσει. Θέλει να εξετάσει, να κατανείμει, να χειριστεί, να διαμορφώσει τη νεολαία σύμφωνα με τα συμφέροντά του. Παλιότερα, με πιο κάθετο τρόπο. Κάποιοι θα τέλειωναν το σχολείο, κάποιοι θα πήγαιναν στο χωράφι, κάποιοι θα γίνονταν δικηγόροι.
Στην εποχή της ευελιξίας των πάντων –και, βασικά, του δικαιώματος για εργασία και ζωή– οι τρόποι αλλάζουν. Μπορούν όλοι να βρίσκονται μέσα στην εκπαίδευση: δημόσια, ιδιωτική, δευτεροβάθμια, περίπου δευτεροβάθμια (βλ. τεχνικές σχολές ΕΠΑΣ), μεταδευτεροβάθμια (π.χ. ΙΕΚ), περίπου τριτοβάθμια και προπαρασκευαστικό έτος, σε πρώτο κύκλο σπουδών, περίπου εκπαίδευση σε τελική ανάλυση (αλήθεια, θεσμοί όπως το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο τι ακριβώς παρέχουν;) και για τους 40άρηδες. Όλοι μπορούν να σπουδάσουν. Ευέλικτα. Διά βίου. Και καλό είναι να μπορούν να πληρώνουν. Είναι κι αυτή μια “απασχόληση”. Και όλα αυτά προς τι; Για να μπορείς να αλλάζεις 5-10 δουλειές στη διάρκεια της ζωής σου… Το εποικοδόμημα είναι καταδικασμένο στη βάση του. Στον προσανατολισμό του. Και καμία αλλαγή στο εξεταστικό δεν πρόκειται να το σώσει! Για του λόγου το αληθές, δεν χρειάζεται πολλή επιχειρηματολόγηση. Ο Μπαμπινιώτης επαναφέρει τη βαθμοθηρία στο Λύκειο με το να συνυπολογίζονται κάποιοι βαθμοί του σχολείου για να μπορεί να δώσει κάποιος εξετάσεις. Και όλα αυτά, υποτίθεται, για να αποδεσμευτεί το σχολείο από τις εξετάσεις! Σχιζοφρενής; Όχι, απλώς ηθελημένα κλείνει τα μάτια του στην πηγή του αδιεξόδου. Ο Βερέμης, πάλι, στο όνομα της καταπολέμησης της παραπαιδείας, ονειρεύεται ένα σχολείο-φροντιστήριο. Για δύο χρόνια, από το πρωί μέχρι το απόγευμα. Δύο χρόνια προσανατολισμένα στην εισαγωγή στην τριτοβάθμια. Μίλησε κανείς για μόρφωση; Το λαϊκό κίνημα, το κίνημα των εκπαιδευτικών δεν μπορεί να εγκλωβιστεί σε μια συζήτηση που θα απομονώνει το εξεταστικό. Η κυβέρνηση επιλέγει αυτό το θέμα γιατί τη βολεύει επικοινωνιακά, αλλά και γιατί κάποια στιγμή θέλουν σε επίπεδο ΕΕ να συγκλίνουν τα διάφορα συστήματα, ώστε να διαμορφωθεί μια ευρωπαϊκή αγορά “εκπαιδευτικών υπηρεσιών”. Και θέσεις έχουμε. Διάλογος δεν μπορεί να γίνει όσο υπάρχει η βάση του 10, όσο ετοιμάζεται η πελατεία για τα ΚΕΣ, όσο η χρηματοδότηση καθηλώνεται, όσο αντιστοιχίζεται η εκπαίδευση στην ευελιξία, στην ανασφάλεια, στην απόκτηση δεξιοτήτων, ενάντια στην απόκτηση γνώσεων.
Αιτήματα και θέσεις
Και στην Αριστερά και στο συνδικαλιστικό κίνημα έχει ανοίξει μια συζήτηση για τα αιτήματα και τις θέσεις που θα πρέπει να προβληθούν. Έτσι έχουμε:
Οι θέσεις και τα αιτήματα προωθούνται από πολιτικά και κοινωνικά υποκείμενα. Από μόνα τους δεν λένε τίποτα. Πρέπει να υπάρξουν μεγάλα κινήματα, μεγάλες τομές, μεγάλες πολιτικές και κοινωνικές αλλαγές στην Ελλάδα για να μιλήσουμε για ένα άλλο εκπαιδευτικό σύστημα. Η ελεύθερη πρόσβαση στο πανεπιστήμιο των επιταγών της Μπολόνια, που παράγει άνεργους πτυχιούχους, δεν λέει τίποτα, την ίδια στιγμή που πρέπει να αναδεικνύεται η πάγια θέση της Αριστεράς ότι η μόρφωση είναι δικαίωμα για όλους και θα αντιστεκόμαστε σε οποιονδήποτε οικονομικό, ταξικό, κοινωνικό φραγμό σε κάθε βαθμίδα της εκπαίδευσης. Τα αιτήματα πρέπει να ανταποκρίνονται στη συγκυρία και να προσπαθούν να συγκεντρώσουν δυνάμεις ενάντια στο βασικό υπεύθυνο, που είναι η νεοφιλελεύθερη πολιτική στην εκπαίδευση. Πρέπει να ικανοποιούν κάποια κριτήρια:
Δημήτρης Μητρόπουλος, Ρέθυμνο
Προηγούμενο 5 of 13 Επόμενο
Σήμερα δεν αρκούν οι συνήθεις αναφορές στην επικαιρότητα του Πολυτεχνείου. Ένα νέο ειδικό καθεστώς χτίζεται.… Διαβάστε περισσότερα
Πέθανε σε ηλικία 87 ετών στο υπόγειο κελί του, σκαμμένο στο μέσο του κεντρικού προαυλίου… Διαβάστε περισσότερα
Με μεγάλη θλίψη πληροφορηθήκαμε τον θάνατο του Γιάννη Θεωνά. Ο Γιάννης Θεωνάς για δεκαετίες ολόκληρες… Διαβάστε περισσότερα
Μετά από 18 μήνες διαχείρισης της πανδημίας και της κρίσης του συστήματος, που γίνεται σε… Διαβάστε περισσότερα
Αμέσως μετά το άκουσμα μια τέτοιας είδησης, όπως ο θάνατος του Μίκη Θεοδωράκη, αρκούν λίγες… Διαβάστε περισσότερα
Πρώτο σχόλιο για τα νέα μέτρα Κικίλια 1. Τα μέτρα είναι απαράδεκτα από όλες τις… Διαβάστε περισσότερα