Οι μαθητές αντιδρούν στο ατέλειωτο τρέξιμο και τα σχολεία-φυλακές
Πάνω από 200 σχολεία βρίσκονται αυτή τη στιγμή υπό κατάληψη σε όλη την Ελλάδα. Τα αιτήματα των μαθητών που συμμετέχουν στις κινητοποιήσεις αφορούν την κατάσταση που βιώνουν μέσα στα σχολεία, αφού οι ελλείψεις στα στοιχειώδη που χρειάζεται ένα σχολείο για να λειτουργήσει είναι τεράστιες.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα η κατάσταση που επικρατεί στα ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ. Το πρόβλημα ξεκινάει από τα βιβλία και φτάνει μέχρι το γεγονός ότι οι απόφοιτοί τους δεν έχουν κατοχυρωμένα εργασιακά δικαιώματα. Μάλιστα, αυτή τη χρονιά θα έχουμε και τους πρώτους απόφοιτους από την τεχνική εκπαίδευση μ’ ένα χαρτί στα χέρια τους χωρίς καμία αξία. Αν κανείς προσθέσει ότι ακόμα δεν έχει οριστεί ο τρόπος εισαγωγής τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, αλλά και τα χρόνια προβλήματα που αντιμετωπίζουν η συντριπτική πλειοψηφία των ΕΠΑΛ και των ΕΠΑΣ –όπως το κτιριακό, η έλλειψη καθηγητών και υλικοτεχνικής υποδομής–, καταλαβαίνουμε ότι η κατάσταση γίνεται εκρηκτική.
Πολλά από τα σχολεία που βρίσκονται σε κατάληψη, πέρα από τα χρόνια προβλήματα που αντιμετωπίζουν (διπλοβάρδια, 3.000 κενές θέσεις καθηγητών, μεγάλες υλικοτεχνικές ελλείψεις), φέτος έχουν να κάνουν και με τη σύμπτυξη τμημάτων που καλούνται να κάνουν από τις διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας, χωρίς να υπάρχει κτιριακό πρόβλημα. Προφανώς είναι ένας νέος τρόπος για να εξοικονομηθεί προσωπικό.
Βέβαια, σε συνομιλίες που είχαμε με μαθητές, αναδεικνύεται και μια σειρά άλλων προβλημάτων. Όλοι οι μαθητές μιλούν για την πίεση που αντιμετωπίζουν από το συνεχές τρέξιμο από το σχολείο στο φροντιστήριο και το ατελείωτο διάβασμα. "Δεν είναι κατάσταση αυτή. Ξεκινάω με διάβασμα το πρωί και γυρνάω τα μεσάνυχτα από το φροντιστήριο. Έκανα μουσική και αθλητισμό, αλλά αναγκάστηκα να σταματήσω", μας είπε χαρακτηριστικά μαθητής της Β’ Λυκείου, σε σχολείο της Τούμπας, στη Θεσσαλονίκη.
Πάνω από 45 καταλήψεις στη Θεσσαλονίκη
Πάνω από 45 σχολεία βρίσκονται υπό κατάληψη στη Θεσσαλονίκη. Οι μαθητές κινητοποιούνται ενάντια στο κυρίαρχο πρόβλημα της σχολικής στέγης, αφού δεκάδες σχολεία του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης εξακολουθούν να λειτουργούν σε τριτοκοσμικές και επικίνδυνες συνθήκες (αίθουσες με γυψοσανίδες, μαθήματα σε υπόγεια), ενώ μεγάλο είναι το ποσοστό της διπλοβάρδιας κυρίως στους δήμους της δυτικής Θεσσαλονίκης.
Μάλιστα, στις 9/10 έγινε αιφνιδιαστική έφοδος στη συνεδρίαση του νομαρχιακού συμβουλίου Θεσσαλονίκης από γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικούς. Φωνάζοντας "Μίλα, μίλα Ψωμιάδη", ζητούσαν απαντήσεις για τις διπλοβάρδιες και τις αιτίες που δεν προχωρά η ανέγερση νέων κτιρίων σε οικόπεδο, που ενώ –εδώ και χρόνια– έχει χαρακτηριστεί σχολείο, στεγάζει συνεργείο και λειτουργεί σαν πάρκινγκ οχημάτων της ΕΛ.ΑΣ. Οι γονείς έλεγαν χαρακτηριστικά ότι "ούτε ένα διδακτήριο δεν έχει παραδοθεί τα τελευταία 30 χρόνια στην περιοχή του Ε’ δημοτικού διαμερίσματος Θεσσαλονίκης".
Αναβρασμός και στα σχολεία της Πάτρας
Αναβρασμός επικρατεί τις δύο τελευταίες εβδομάδες στα σχολεία της Πάτρας, όπου οι καταλήψεις φτάνουν τις 12. Την αρχή έκαναν το 12ο και το 2ο ΕΠΑΛ, ενώ ακολούθησαν το 2ο, το Πειραματικό, το 6ο, το 11ο, το 8ο, το 4ο και το 5ο Λύκειο. Βασική αιτία των καταλήψεων η αγανάκτηση που νιώθουν οι μαθητές από το εξουθενωτικό καθημερινό πρόγραμμα που τους επιβάλλεται, με το ρυθμό να χτυπά σε τρεις "τόνους": σχολείο – φροντιστήριο – διάβασμα.
Σε όσους υποστηρίζουν πως δεν έχουν αιτήματα, απαντούν πως "είναι αδιανόητο να υποχρεωνόμαστε να πληρώσουμε 20-30 ευρώ για την αγορά των ξενόγλωσσων βιβλίων", όπως λέει χαρακτηριστικά η Φαίδρα από το Πειραματικό.
"Δεν νοείται δημόσια και δωρεάν παιδεία όταν είναι υποχρεωτική η παρακολούθηση φροντιστηρίων κι αυτό συνεπάγεται τεράστια έξοδα για κάθε οικογένεια" υποστηρίζει ο Γιάννης από το 8ο Λύκειο. "Τα προβλήματα στις σχολικές εγκαταστάσεις είναι πολλά, αλλά το σοβαρότερο που ανέκυψε στο σχολείο μας είναι η συχνή παρουσία της αστυνομίας για ελέγχους, κατ’ εντολή του λυκειάρχη, μετά τα γεγονότα με τα ναρκωτικά στο 2ο Λύκειο Παραλίας", μας λέει ο Παναγιώτης από το 11ο και συμπληρώνει: "Δεν είναι δυνατό να νουθετείς παιδιά ή να τα προστατεύεις από τα ναρκωτικά με εκφοβισμούς και με τη βοήθεια της αστυνομίας".
Γενική παραδοχή των περισσότερων μαθητών είναι πως οι διαρκείς εξετάσεις σε όλα τα μαθητικά τους χρόνια είναι μια κούρσα με συνεχές διάβασμα, άγχος και χωρίς καθόλου ελεύθερο χρόνο. Σε όλα αυτά έρχεται να προστεθεί και η βάση του 10, εντείνοντας έτσι τους αποκλεισμούς από την εκπαίδευση. Οι μαθητές, που σε μερικά σχολεία ήρθαν αντιμέτωποι με τους καθηγητές στην προσπάθειά τους να καταλάβουν το σχολείο τους, ανανεώνουν το ραντεβού τους για την επόμενη εβδομάδα, όταν μέσα από συνελεύσεις θα αποφασίσουν τη μορφή συνέχισης των κινητοποιήσεών τους.
Νίκος Ταυρής
Στυλιανίδης: "Μόδα είναι, θα περάσει"
Ξεπέρασε κάθε όριο ο υπουργός Παιδείας με τις δηλώσεις που έκανε πριν από μερικές μέρες με αφορμή τις μαθητικές καταλήψεις, λέγοντας ότι "δυστυχώς, οι καταλήψεις τα τελευταία 15 χρόνια, κάθε χρόνο τέτοια εποχή, έχουν καταστεί μόδα". Βέβαια, δεν μίλησε για τη μόδα της υποχρηματοδότησης, του σχολείου-φυλακή, της εμπορευματοποίησης, των χιλίων προβλημάτων που έχει δημιουργήσει εδώ και 2 δεκαετίες η πρέσα του δικομματικού νεοφιλελευθερισμού. Ήξερε να πει μόνο για τις ζημιές στα σχολικά κτίρια, που τα φιλοκυβερνητικά ΜΜΕ προβάλλουν μονόπλευρα, και ότι η διεθνής οικονομική κρίση δεν αφήνει περιθώρια για αύξηση των δαπανών για την παιδεία, γι’ αυτό και φέτος θα δώσουν ακόμα λιγότερα (3%). Αλήθεια, κ. Στυλιανίδη, η κρίση φταίει; Γιατί ο κ. Καραμανλής λέει ότι η χώρα δεν θα επηρεαστεί από την κρίση όσο εσείς λέτε. Μήπως, αν κόβατε τα λεφτά που θα δώσετε για όπλα και φορολογούσατε τις επιχειρήσεις με τα εξωπραγματικά κέρδη που έχουν κάθε χρόνο, θα βρίσκατε και λίγα για την παιδεία;
Είπαν στην "Αριστερά!"
Εδώ δεν γίνεται καμία συντήρηση στα κτίρια, πέφτουν οι σοβάδες. Δεν είναι λίγες οι φορές που βρίσκουμε ποντίκια στις αίθουσες.
Κώστας, 3ο ΕΠΑΛ Κολωνού
Είναι αδιανόητο να υποχρεωνόμαστε να πληρώσουμε 20-30 ευρώ για την αγορά των ξενόγλωσσων βιβλίων.
Φαίδρα, Πειραματικό Λύκειο Πάτρας
Δεν νοείται δημόσια και δωρεάν παιδεία όταν είναι υποχρεωτική η παρακολούθηση φροντιστηρίων κι αυτό συνεπάγεται τεράστια έξοδα για κάθε οικογένεια.
Γιάννης, 8ο Λύκειο Πάτρας
Το σχολείο μας είναι υπό κατάληψη από την Παρασκευή 10/10 με τα εξής αιτήματα: Όχι στην αναθεώρηση του άρθρου 16 – Κατάργηση του νόμου-πλαίσιο – Υλικοτεχνική υποδομή – Όχι στην υποχρεωτική στράτευση στα 18 – Όχι στον εργαλειακό χαρακτήρα στην παιδεία – Πιο ανθρωπιστική παιδεία. Πρέπει να γίνουν πιο μαζικές οι καταλήψεις και να κοινοποιήσουμε τα προβλήματά μας στην κοινωνία. Γι’ αυτό πρέπει να κάνουμε Γενικές Συνελεύσεις και να οργανώνουμε τη δράση μας και μέσα στο σχολείο μας αλλά και σε συνεννόηση για κοινή δράση με τα υπόλοιπα σχολεία που είναι σε κατάληψη. Είναι ανάγκη να αναπτύξουμε το συνδικαλισμό μέσα στα σχολεία και να ενώσουμε τον αγώνα μας με τα άλλα κομμάτια της κοινωνίας, τους φοιτητές και τους εργαζομένους.
Ηλέκτρα, 18ο ΓΕ.Λ. Θεσσαλονίκης
Ο Γιάννης Χοντζέας γεννήθηκε στην Κορώνη της Μεσσηνίας το 1930. Σε ηλικία μόλις 11 χρονών… Διαβάστε περισσότερα
«Θα βαδίσουμε μέχρι τέλους το μονοπάτι της αντίστασης, ακόμα κι αν σκοτωθούμε όλοι, ακόμα κι… Διαβάστε περισσότερα
Ανακοίνωση της ΚΟΕ για τις προσεχείς ευρωεκλογές Η Ευρωπαϊκή Ένωση, παρά τις ιδρυτικές της διακηρύξεις… Διαβάστε περισσότερα
- 1 - Η τάση προς τον πόλεμο δυναμώνει και τα επίκεντρά του διευρύνονται: είναι… Διαβάστε περισσότερα
Η τριπλή απαγόρευση που επέβαλε η γερμανική ομοσπονδιακή κυβέρνηση μεταξύ άλλων στον Γιάνη Βαρουφάκη, επικεφαλής… Διαβάστε περισσότερα
[Στο τέλος παρατίθενται δύο κατατοπιστικά παραρτήματα: Α. Πληροφορίες για τη Γάζα και την τρέχουσα σύγκρουση,… Διαβάστε περισσότερα