(σε εκ. ευρώ)
| 2006
| 2007
| Μεταβολή
| Ποσοστό του ΑΕΠ
| Ποσοστό του προϋπολογισμού
|
Τακτικός προϋπολογισμός
| 6.100
| 6.353
| 5,9%
| 3,08%
| 10,4%
|
ΠΔΕ*
| 761
| 805
| 6,7%
| 0,4%
| 1,3%
|
ΣΥΝΟΛΟ
| 6.861
| 7.278
| 6,1%
| 3,48%
| 11,7%
|
Πίνακας 1. Γενικά στοιχεία για τον προϋπολογισμό.
*Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων
Μερικά γενικά σημεία για τον προϋπολογισμό.
Οι πιστώσεις του προϋπολογισμού που διατίθεται για το Υπουργείο Παιδείας χωρίζονται στα δύο. Ο τακτικός προϋπολογισμός, που είναι και το μεγαλύτερο μέρος, αφορά κυρίως τις μισθοδοσίες, κατά 91,2% στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και κατά 66% σε ΑΕΙ και ΤΕΙ. Επίσης αφορά και κάποια άλλα «λειτουργικά έξοδα και δαπάνες» και τις λειτουργίες διευθύνσεων εκπαίδευσης, επιχορηγήσεις, γενικής γραμματείας νέας γενιάς, εκκλησιαστικά θέματα κλπ. Το Πρόγραμμα Δημόσιων Επενδύσεων αφορά τη χρηματοδότηση του Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων (ΟΣΚ), τις εγκαταστάσεις, τον εξοπλισμό αλλά και διάφορους άλλους «άσχετους» τομείς, όπως την επιμόρφωση ενηλίκων. Το μεγάλο «αστείο» με το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων είναι ότι συνήθως δεν απορροφούνται ούτε τα μισά κονδύλια από αυτά που «προγραμματίζονται». Με απλά λόγια εξαγγέλλονται 10 νέα σχολεία και τα λεφτά στην… πορεία φτάνουν μόνο για τα 5!
Αυτό που πρέπει να προσεχτεί, είναι ότι το «δώστε λεφτά για την παιδεία» δεν αφορά μόνο τις πιστώσεις του Υπουργείου Παιδείας. Αφ’ ενός γιατί πολλές από τις πιστώσεις του ΥΠΕΠΘ είναι άσχετες με την παιδεία (πχ Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων), ενώ άλλα σημαντικά ποσά, με την έννοια ότι αφορούν άμεσα τη λαϊκή οικογένεια, περνούν μέσα από το Υπουργείο Εσωτερικών και τους ΟΤΑ. Για παράδειγμα, οι πιστώσεις των σχολικών επιτροπών για θέρμανση, γενικότερος σχολικός εξοπλισμός, εξοπλισμός, μετακινήσεις μαθητών, σχολικός αθλητισμός κοκ.
(σε εκ. ευρώ)
| 2006
| 2007
| Μεταβολή
|
Πιστώσεις για επιχορήγηση περιφερειών προς Νομ. Αυτο/ση για την εκπαίδευση
| 113
| 92
| -18%
|
Πιστώσεις νομαρχιών για την Αθμια εκπαίδευση
| 45
| 4
| -91,1%
|
Πιστώσεις νομαρχιών για την Βθμια εκπαίδευση
| 48
| 10
| -79%
|
Σύνολο
| 206
| 106
| -49,5%
|
Πίνακας 2. Ο στραγγαλισμός της δημόσιας παιδείας μέσω της τοπικής αυτοδιοίκησης
Η «μεταρρύθμιση» στην παιδεία και ο προϋπολογισμός
Συμπερασματικά, ο φετινός προϋπολογισμός (σε συνέχεια των προηγούμενων) έρχεται να δώσει ώθηση στην «μεταρρύθμιση» στο χώρο της παιδείας με 5 τρόπους:
§ Με τη συνειδητή υποχρηματοδότηση/υποβάθμιση γενικά της παιδείας-με την καθήλωση-μείωση ποσών και ποσοστών που δίνονται για τη δημόσια δωρεάν παιδεία.
§ με τη συνειδητή υποχρηματοδότηση προς την τοπική αυτοδιοίκηση βασικών λειτουργιών σε επίπεδο σχολικής μονάδας, ώστε να αναζητηθούν χρήματα από άλλες πηγές (δίδακτρα, γονείς, χορηγοί), στη βάση της προωθούμενης «αποκέντρωσης».
§ με την χρηματοδότηση και την ενίσχυση των μεταδευτεροβάθμιων ιδρυμάτων/μηχανισμών κατάρτισης σαν χώρο υποδοχής όλων των παιδιών που θα αποκλείονται από τη δημόσια ανώτατη εκπαίδευση. Εκεί ωθούν και οι αλλαγές στην δευτεροβάθμια τεχνικοεπαγγελματική εκπαίδευση (δημιουργία των ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ) και η ρύθμιση για τη βάση του 10 για την εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση, αλλά και η επιχειρούμενη αναθεώρηση του άρθρου 16 για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια.
§ Με την ενίσχυση των μηχανισμών και των θεσμών της αξιολόγησης. Συγκροτείται και αναβαθμίζεται ο ασφυχτικός κρατικός έλεγχος για την πειθάρχηση των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, των σχολείων και των εκπαιδευτικών στην παιδεία της αγοράς.
§ Με την παραχώρηση, μέσω των ΣΔΙΤ και των ευρωπαϊκών προγραμμάτων, μεγάλων κομματιών που αφορούν την υποδομή (κυρίως κτίρια αλλά και υλικοτεχνική υποδομή ευρύτερα) στο ιδιωτικό κεφάλαιο.
Τα παραπάνω δεν αφορούν μόνο τους μαθητές, φοιτητές, εκπαιδευτικούς. Δεν αφορούν απλά την εκπαιδευτική κοινότητα. Όλες οι αλλαγές που προωθούνται στο χώρο της παιδείας από την κυβέρνηση και το ΥΠΕΠΘ, επιβεβαιώνονται και από τον φετινό προϋπολογισμό, με ιδιαίτερη ένταση, και συμπυκνώνονται στο δίπτυχο «ο λαός θα πληρώνει / η νεολαία θα καταδικάζεται στην αμορφωσιά και την αβεβαιότητα».
Με αυτήν την έννοια είναι ανάγκη να ανοίξουν τα μέτωπα απέναντι σ’ αυτήν την πολιτική, να δώσει το λαϊκό κίνημα μια πραγματική μάχη απέναντι στον προϋπολογισμό, αλλά και στη συνέχεια, για μια πραγματικά δημόσια δωρεάν παιδεία.
Σύλλογοι γονέων, δημοτικές και νομαρχιακές παρατάξεις, διδασκαλικοί σύλλογοι και ΕΛΜΕ, δήμοι και νομαρχίες να αναδείξουν το παραμύθι της αποκέντρωσης και να απαιτήσουν λεφτά για τις ανάγκες των σχολείων. Να αναδειχθεί σαν κυρίαρχο ζήτημα.
Καθηγητές, φοιτητές, πανεπιστημιακοί, όλη η εκπαιδευτική κοινότητα να θέσει φραγμό στην υποχρηματοδότηση και την υποβάθμιση της παιδείας. Με αιχμή το άρθρο 16, να δοθεί μια αποφασιστική μάχη για τη δημόσια δωρεάν παιδεία, για μόρφωση για όλα τα παιδιά.
Όλοι οι εργαζόμενοι να ενωθούν απέναντι στους μισθούς πείνας, στις πολιτικές του νεοφιλελευθερισμού που κάνουν όλο και πιο πολλούς, πιο φτωχούς.
Έφυγε από τη ζωή τα ξημερώματα της Τετάρτης 6 Νοεμβρίου, ο φίλος και σύντροφός μας… Διαβάστε περισσότερα
Ο Γιάννης Χοντζέας γεννήθηκε στην Κορώνη της Μεσσηνίας το 1930. Σε ηλικία μόλις 11 χρονών… Διαβάστε περισσότερα
«Θα βαδίσουμε μέχρι τέλους το μονοπάτι της αντίστασης, ακόμα κι αν σκοτωθούμε όλοι, ακόμα κι… Διαβάστε περισσότερα
Ανακοίνωση της ΚΟΕ για τις προσεχείς ευρωεκλογές Η Ευρωπαϊκή Ένωση, παρά τις ιδρυτικές της διακηρύξεις… Διαβάστε περισσότερα
- 1 - Η τάση προς τον πόλεμο δυναμώνει και τα επίκεντρά του διευρύνονται: είναι… Διαβάστε περισσότερα
Η τριπλή απαγόρευση που επέβαλε η γερμανική ομοσπονδιακή κυβέρνηση μεταξύ άλλων στον Γιάνη Βαρουφάκη, επικεφαλής… Διαβάστε περισσότερα