Νέα ακαδημαϊκή χρονιά: Διάλυση της δημόσιας παιδείας, πάρτι για τους ιδιώτες, του Σωτήρη Γεωργόπουλου

Ο περσινός Δεκέμβρης ανέδειξε τα τραγικά αδιέξοδα της νεολαίας και στο μορφωτικό ζήτημα. Ένας χώρος σε βαθιά κρίση, όπως ο χώρος της εκπαίδευσης, θα δεχτεί και φέτος σκληρά χτυπήματα. Θα βαθύνει η απαξίωση του μέσω της συνολικής υποχρηματοδότησης για υποδομές, μισθούς, συντάξεις κοκ αλλά και όσον αφορά τη μορφωτική του κατεύθυνση. Θα επιχειρηθεί να προχωρήσει η μετατροπή των τριτοβάθμιων ιδρυμάτων σε σούπερ μάρκετ παροχής τίτλων εφήμερων δεξιοτήτων. Θα επεκταθεί η εμπορευματοποίηση της εκπαίδευσης. Κι όλα αυτά ενώ ο Υπουργός ως τελευταίο δώρο του πριν τις εκλογές δίνει μερικά laptop στους μαθητές της Α’ Γυμνασίου. Δεν κατάλαβε μάλλον ότι η νεολαία όταν εξεγείρεται ζητάει αλλαγή της πραγματικότητας και όχι εικονική πραγματικότητα…

Η αριστερά δεν έχει αξιοποιήσει ακόμα τον Δεκέμβρη, δεν έχει συζητήσει πολιτικά για τα αναγκαία συμπεράσματα. Πρυτανεύει είτε ο σεχταρισμός είτε η διαχειριστική λογική. Δεν υπάρχουν γόνιμες σκέψεις και ιεράρχηση των μετώπων που πρέπει να ανοίξει η αριστερά μαζί με το σύνολο του λαού και της νεολαίας για την υπεράσπιση της δημόσιας δωρεάν παιδείας στο περιβάλλον της κρίσης.

Διογκώνεται η οικονομική αφαίμαξη από τη “δωρεάν” παιδεία

Τα σχολεία, παρά τη φημολογία για την αναβολή της σχολικής έναρξης λόγω της νέας γρίπης, θα ανοίξουν κανονικά στις 11 Σεπτεμβρίου. Όπως συνηθίζεται πλέον και φέτος τα σχολικά είδη θα είναι ακριβότερα κατά περίπου 5%. Για μια μέση οικογένεια το κόστος της δωρεάν εκπαίδευσης γίνεται ολοένα και πιο δυσβάσταχτο. Το βέβαιο είναι ότι σε συνθήκες κρίσης, απολύσεων, περιστολής μισθών κόβονται τα “περιττά” έξοδα. Μια ξένη γλώσσα, μουσική, αθλητισμός για το παιδί, μπορεί να γίνουν πολυτέλεια σε συνθήκες ραγδαίας φτωχοποίησης. Αγαθά που θα έπρεπε να είναι καθολικά, δημόσια και δωρεάν για την ολόπλευρη ανάπτυξη ενός μαθητή αφορούν πια όλο και λιγότερους. Η οικονομική κρίση σε συνδυασμό μια διαλυμένη και καθόλου δωρεάν δημόσια παιδεία επιταχύνει και διευρύνει τους πολλαπλούς αποκλεισμούς από τη μόρφωση. Η κρίση χρησιμοποιείται και σαν άλλοθι για την σκόπιμη υποχρηματοδότηση και άρα υποβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης. Με το καλημέρα στα σχολεία ήρθε οδηγία που διατάζει μεγάλα 30άρια τμήματα – δεν μπορεί να γίνει ουσιαστικό μάθημα με τόσο μεγάλα τμήματα – λόγω περικοπών της τάξης του 30%-40%! Και ας ορίζουν άλλες οδηγίες οι μαθητές να κάθονται “αραιά” σαν μέτρο προστασίας από την γρίπη… Δούλεμα και θράσος μαζί!

Οι μαθητές, τα καθρεφτάκια και τα laptop…

Αν και δε γνωρίζουμε πως θα διαμορφωθεί το τοπίο μετά τις εκλογές, υποτίθεται ότι στους επόμενους μήνες το ΕΣΥΠ θα έχει καταλήξει μετά το “γόνιμο” διάλογο του τελευταίου 6μήνου. Ο Σπηλιωτόπουλος πλέκει το εγκώμιο της Διαμαντοπούλου και η Διαμαντοπούλου περιφέρεται λες και είναι υφυπουργός δίπλα στον Σπηλιωτόπουλο. Καμία αντιπαράθεση, καμία αντιπολίτευση. Στους (κοινούς) σχεδιασμούς τους δε λογαριάζονται ούτε οι εκπαιδευτικοί, ούτε οι ομοσπονδίες και τα αιτήματα τους, ούτε κανείς. Έτσι μέσα στη χρονιά θα παρουσιαστεί (στη μπλε ή στη πράσινη εκδοχή της) η νέα μεταρρύθμιση, καλλωπισμένη με διάφορες εύηχες επικοινωνιακές διατυπώσεις όπως η ελεύθερη πρόσβαση στα τριτοβάθμια ιδρύματα χαμηλής ζήτησης, ζώνες πολιτισμού στα σχολεία, μείωση της ύλης κοκ. Κι αν αυτά διαφημίζονται σαν προοδευτικές καινοτομίες δε γίνεται πολύς λόγος για τις αυξανόμενες εξετάσεις (και άρα και τα φροντιστήρια) που θα απλωθούν σε όλο το σχολείο, για τα σαραβαλιασμένα εργαστήρια Η/Υ ή τις ανύπαρκτες βιβλιοθήκες, για το όπου φτωχό σχολείο και η μοίρα του, για τη συνειδητή υποχρηματοδότηση.

Ακόμα κι αυτός ο τρόπος που θα δοθεί το κουπόνι των 450 ευρώ στους μαθητές της Α’ Γυμνασίου, εγείρει πολλά ερωτηματικά. Γιατί τόσα λεφτά σε κάθε μαθητή και όχι να πάνε αυτά τα λεφτά για τη στήριξη των υποδομών των σχολείων, που είναι σε τραγική κατάσταση, σε νέες τεχνολογίες; Τι είχε υποσχεθεί στις 8 εταιρείες που έτρεξαν να κάνουν “προσφορές” για το νέο αυτό φιλέτο; Ο σχεδιασμός του Υπουργείου αφορά την μόρφωση των μαθητών ή την τόνωση των κερδών των εταιρειών; Η κυβέρνηση της ΝΔ, μετά από πλασιέ των αυτοκινητοβιομηχανιών γίνεται και πλασιέ των εταιρειών Η/Υ. Στην πρώτη περίπτωση με μπόλικη οικολογική ευαισθησία στη δεύτερη το εμφανίζει σαν παιδαγωγική καινοτομία. Σε τάξεις με στοιβαγμένους τους μαθητές σαν σαρδέλες, με κακοπληρωμένους καθηγητές, με διπλοβάρδιες

Δάσκαλος φτωχός, αμόρφωτος λαός!

Αυτό όμως που θα δώσει τον τόνο τη φετινή χρονιά – αν και θα επηρεάσουν οι εκλογές είναι η ανατροπή αυτού που γνωρίζαμε ως εκπαιδευτικό έως σήμερα. Μισθός, ασφάλιση, σύνταξη, μονιμότητα, δικαιώματα σχεδόν ενός αιώνα χτυπιούνται για να αφανιστούν μέσα σε ελάχιστα χρόνια. Ενδεικτικά:

  • ΤΕΑΔΥ(Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης Δημοσίων Υπαλλήλων) και ΟΠΑΔ (Οργανισμός Περίθαλψης Ασφαλισμένων του Δημοσίου) καταρρέουν κάτω από τα τεράστια ελλείμματα της τάξης του 1 δις. Οι εργαζόμενοι βέβαια συνεισφέρουν κανονικότατα κάθε μήνα αλλά οι μεγάλες κρατήσεις καταλήγουν σε λάθος ταμεία μάλλον…
  • Στο μισθολογικό καθεστώς οι ανατροπές για τους νεοπροσλαμβανόμενους θα είναι εξαιρετικά δυσάρεστες αφού θα κοπούν επιδόματα και θα μειωθούν οι αποδοχές γενικότερα – όπως κυνικά δήλωσε στη ΔΕΘ ο Καραμανλής. Οι ντιρεκτίβες του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και οι διάφοροι Μίχαλοι σπρώχνουν σε κατάργηση των δώρων Χριστουγέννων και Πάσχα. Ήδη τα πρώτα θύματα είναι οι γυναίκες καθώς η Ε.Ε. εξισώνει γυναίκες και άντρες – πάντα προς λιγότερα δικαιώματα συνολικά – προσθέτοντας από 5 ως 17 χρόνια παραπάνω εργασίας στις γυναίκες, συζητιέται να κοπούν δώρα – 13ος μισθός κοκ. Το όνειρο των κυβερνώντων που δυστυχώς αρχίζει και πραγματοποιείται είναι να περάσουν ένα τελείως νέο εργασιακό και ασφαλιστικό μοντέλο στο στενό δημόσιο τομέα πάνω στη λογική των ΔΕΚΟ. Οι νεοδιόριστοι θα υπάγονται σε ταμεία εκτός του δημοσίου όπως το ΙΚΑ, θα έχουν ειδικό καθεστώς αμοιβών, θα υπηρετούν δοκιμαστική περίοδο και με λίγα λόγια θα μπορούν να τους προσλαμβάνουν και να τους απολύουν κατά βούληση. Ανατροπές δικαιωμάτων που φάνταζαν απίθανα σενάρια πριν 10-15 χρόνια σήμερα είναι καθημερινό εξώφυλλο στις εφημερίδες. Ένας κακοπληρωμένος, ανασφαλής, υπάκουος, ελαστικός εκπαιδευτικός μόνο εκπαιδευτικός δεν μπορεί να είναι. Κι αυτές οι αλλαγές έχουν συνέπειες για το συνολικό μορφωτικό επίπεδο της νεολαίας.

Σωτήρης Γεωργόπουλος