Ένα σχολείο για την Γάζα! της Χρυσούλας Ψιμούλη

Μετά τους βομβαρδισμούς και τη σφαγή στη Γάζα από το φασιστικό κράτος του Ισραήλ, διάσπαρτα στο χώρο της εκπαίδευσης έγιναν εκδηλώσεις συμπαράστασης και αλληλεγγύης προς τον παλαιστινιακό λαό. Για παράδειγμα η ΕΛΜΕ Α.Λιοσίων –Ζεφυρίου-Φυλής μαζί με τον τοπικό Σύλλογο Δασκάλων διοργάνωσαν αντιπολεμική εκδήλωση. Στο τέλος της συζήτησης μουσικό συγκρότημα μαθητών έπαιξε αντιπολεμικά τραγούδια και αφιέρωσαν τραγούδι στον δολοφονημένο συμμαθητή τους Αλέξη Γρηγορόπουλο. Το ενδιαφέρον από μικρούς και μεγάλους για έμπρακτη αλληλεγγύη ήταν μεγάλο.

Στις αρχές Μάρτη, Σύλλογοι Δασκάλων καλούν σε κοινή σύσκεψη με ΕΛΜΕ με σκοπό τη συντονισμένη έκφραση αλληλεγγύης. Αυτή η πρωτοβουλία ήταν αναγκαία γιατί έδωσε τη δυνατότητα να ξεπεραστεί το διάσπαρτο τοπικό, να υπάρξει συνεργασία και κεντρικός συντονισμός, να ανταλλαχθούν εμπειρίες, σκέψεις και ιδέες, να γίνουμε επομένως πιο αποτελεσματικοί.

Αυτή η σύσκεψη κατέληξε στη διοργάνωση μιας καμπάνιας με τους εξής στόχους: 1) την υποστήριξη του απελευθερωτικού αγώνα του παλαιστινιακού λαού 2) την ανοικοδόμηση ενός σχολείου στη Γάζα που καταστράφηκε από τους τελευταίους βομβαρδισμούς και 3) την αντιπολεμική διδασκαλία στις τάξεις μας. Για την αντιπολεμική διδασκαλία υπάρχει φάκελος με το ιστορικό της Παλαιστίνης, σχέδια μαθημάτων και εκδηλώσεων, βιβλιογραφία, φιλμογραφία, dvd και cd με αντιπολεμικά τραγούδια.

Για την επίτευξη των παραπάνω δημιουργήθηκε ιστοσελίδα και blog, συγκροτήθηκε επιτροπή από αντιπροσώπους των σωματείων, ανοίχθηκε τραπεζικός λογαριασμός και εκδόθηκαν κουπόνια(1­ και 5­). Επίσης αποφασίστηκε αποστολή αντιπροσωπείας στη Γάζα που η ίδια άμεσα θα παραδώσει το πρώτο μέρος της οικονομικής βοήθειας στο συγκεκριμένο σχολείο και επιστρέφοντας θα φέρει οπτικοαουστικό υλικό από το σχολείο, συνεντεύξεις και χαιρετισμούς εκπαιδευτικών και μαθητών για να ξέρουν οι συνάδελφοι και οι μαθητές που πάει η βοήθειά τους.

Το ότι αυτή η κίνηση ήταν μέσα στις ανάγκες της ζωής επιβεβαιώθηκε από την ανταπόκριση μικρών και μεγάλων γιατί δόθηκε έτσι η δυνατότητα να εκφραστεί και το αντιπολεμικό αίσθημα και η έμπρακτη αλληλεγγύη προς ένα λαό που για δεκαετίες είναι σύμβολο αγώνα και αντίστασης.

Σε κάθε σχολείο της ΕΛΜΕ μας (Α.Λιόσια-Ζεφύρι-Φυλή) παρουσιάσθηκε η πρωτοβουλία και ορίσθηκε ένας υπεύθυνος για τα κουπόνια και τον εκπαιδευτικό φάκελο.

Άμεσα και με ενθουσιασμό οι συνάδελφοι και οι μαθητές πρόσφεραν τη βοήθειά τους. Σε σχολείο μάλιστα που υπάρχουν μαθητές Ρομ, τα παιδιά ενώθηκαν στο κοινό σκοπό ξεπερνώντας τις διακρίσεις και τις αντιπαραθέσεις.

Αυτή τη στιγμή από όλα τα σωματεία (30 συνολικά) έχουν συγκεντρωθεί περίπου 55.000­ και συνέχεια το ποσόν ανεβαίνει.

Όσον αφορά την αντιπολεμική παρέμβαση είτε οι συνάδελφοι με μαθητές έκαναν εκδηλώσεις, πχ περίπτερο και συζήτηση με τους γονείς είτε έγιναν διδακτικές παρεμβάσεις σε ώρα μαθήματος. Στην αντίδραση των παιδιών “τι να χτίσουμε ένα σχολείο στη Γάζα, εδώ εμείς έχουμε σχολεία αχούρια”, τονίστηκε η διαφορά ότι εκεί δεν έχουν σχολεία λόγω πολέμου ενώ εδώ λόγω της εγκατάλειψης της Δημόσιας Δωρεάν Παιδείας.

Η εμπειρία από τη διδακτική παρέμβαση στην τάξη είναι ιδιαίτερα θετική. Δύο είναι τα επίπεδα της παρέμβασης:

1ο: Το αντιπολεμικό. Χρησιμοποιώντας το ιστορικό υλικό του φακέλου, συζητώντας στην τάξη την ιστορία του παλαιστινιακού, δηλαδή το ρόλο και τα συμφέροντα των Μεγάλων Δυνάμεων, την αναγκαιότητα του αγώνα, είχαμε ένα σημαντικό γνωστικό κέρδος. Να αναλύουμε ένα ιστορικό φαινόμενο με αιτίες και αποτελέσματα, να συνδέουμε την δική μας ιστορική πορεία με εκείνη των άλλων λαών, να κατανοούμε γιατί είναι αναγκαία η αλληλεγγύη τους. Ένα στοιχειώδες, δηλαδή, μάθημα πολιτικής ιστορίας, αυτό που έχει χτυπηθεί από τα νέα βιβλία της ιστορίας.

2ο: Το αντιρατσιστικό. Το αντιπολεμικό προετοίμασε το αντιρατσιστικό. Έτσι στο “πρόσωπο” του δοκιμαζόμενου παλαιστινιακού λαού αναγνωρίσαμε τον “άλλο”, τον “ξένο”, συζητήσαμε γιατί οι λαοί εξαναγκάζονται να μεταναστεύουν (πόλεμος, κατοχή, γενοκτονία, φτώχεια, εξαθλίωση) και καταλήξαμε ότι όλοι, όπου ζούμε, έχουμε το δικαίωμα σε μια αξιοπρεπή ζωή. Κάτι πολύ σημαντικό σ’αυτή την περίοδο της κρίσης που η φτώχεια και η ανεργία ευνοούν τον ρατσισμό και την ξενοφοβία. Δεν είναι τυχαία η άνοδος του ΛΑΟΣ, αφού λείπει μια σοβαρή παρέμβαση γι’αυτό το κρίσιμο ζήτημα.

Όσον αφορά τα επόμενα βήματα της Πρωτοβουλίας, μετά την απαγόρευση από Ισραήλ και Αίγυπτο της εισόδου της αντιπροσωπείας στη Γάζα, αποφασίστηκε να αναβληθεί η αποστολή και να πλατύνουμε αυτήν την πρωτοβουλία με κάλεσμα και άλλων ΕΛΜΕ και Συλλόγων Δασκάλων, με απεύθυνση σε συλλόγους γονέων έτσι ώστε η πίεση για την επίτευξη του στόχου μας να είναι μεγαλύτερη. Αποφασίστηκε επίσης να συμμετέχουμε σε εκδηλώσεις, φεστιβάλ, όπως κι έγινε.

Συμπερασματικά, η εμπειρία αυτής της κίνησης δείχνει τη δυνατότητα όταν υπάρχει βούληση για παρέμβαση κι έτσι μικροί και μεγάλοι αντλούμε δυνάμεις σ’αυτούς τους δύσκολους καιρούς της κρίσης με όλους τους κινδύνους που γεννά για τη νεολαία και τους εργαζόμενους.

Ψιμούλη Χρυσούλα,
μέλος ΔΣ ΕΛΜΕ Α.Λιοσίων-Ζεφυρου Φυλής

Επικοινωνία:

www.enasxoleiogiatigaza.blogspot.com

enasxoleiogiatigaza@gmail.com

Αρ. λογαριασμού: Αγροτική Τράπεζα, 4260100830920